Löp Löp Löp liten har blivit stor





Nu när liten har blivit stor har vi slagit på stort och övergått till vuxenfoder. Det är något jag funderat på ett tag och ventilerat lite till höger och vänster. Även hört med dom som säljer fodret. Fattade beslutet nu när valpsäck höll på att ta slut så jag hade lite att blanda ut med. Vuxenfodret har en rätt hög fetthalt. Det åker ner en och annan frolic eller annat hundgodis på promenaden så det lär inte gå någon nöd på den damen. Häller även laxolja alt rapsolja i maten plus att det åker ner ett ägg (gulan) i maten ibland. Hur tänker ni när det gäller valp/vuxen foder?

Ja nu är vi nog rätt så i mitten på löpet. Dag 16/18 någonstans. Är inte helt hundra på när hon satte igång. Jag kände ju så när jag skaffade Pettson att nä absolut inte någon tik - löp meck orkar vi inte med... hm vad tycker jag nu då.... klart det är lite tråkigt med hundkompisar som inte vill träffas för promenader och man kan ha de lösa och de kan röja runt...  Annars har det gått över förväntan. Hon accepterade sitt tikskydd rätt snabbt. Hon är märkbart tröttare och kanske lite disträ i vardagen ibland. Extremt gosig - nästan lite krypa under skinnet syndrom. Nära nära nära - jag tycker hon har varit gosig även innan hon löpte  - så nu blev det extrem goooos. Det har nog kört lite i hennes mage med - hon har lagt lite mer högar än vanligt och det verkar som det svider när hon kissar. Pratade med goa vetrinären Kristina idag - hon trodde på någon katarr. Hon håller sig utan problem på nätter. Så hon tyckte att jag skulle ge lite c vitamin i tre dagar och uppehåll tre dagar och sedan ny kur i tre dagar. För att se om det händer något. Jag upplevde lite samma grej ibörjan när hon kom till oss - när hon gjorde första kissen på morgonen så tömde hon sig inte helt - hon behövde kissa två tre gånger på tomten innan hon var "färdig kissad". Hur som helst så hoppas vi på bättring snart.

Helgen som var - var vi ute med några klubbkompisar och spårade i Rydboholmstrakten Ruinstaden. Jag la mitt elitspår som jag lägger på tävlingar till en kompis - som i sin tur lade ett 1km långt spår till oss med 7 pinnar (blandade skog och brukspinnar) + slut. Jag tappade en tyvärr. Happy markerade den men jag missade den då  tyvärr jag hade då full sjå att bromsa henne för hon gick fram som jag vet inte vad, Ångvält. Han hade korsat en väg (som inte fanns med i planeringen terrängen krävde det - så han ville gå med att visa fall ifall vi tappade oss) Happy korsade vägen som hon aldrig gjort annat. Jag får rysningar när jag tänker tillbaka hur fint hon jobbade och hade nosen i backen och visade att hon är sååå spårnoga min lilla tjej. Jag fick kämpa att hålla tillbaka henne och hon hade ett spårsug utan dess like.En trött Happy hade jag sen - som visade mig att arbete under löp inte är något hinder. Visst är det gott med den typen av trötthet i hunden som man oftast får i denna typ av arbete. Matte var med trött men det fanns andra orsaker till det :-P

Kommentarer
Postat av: Sofie & Figo

Tacksam för tipsen! Jag ska testa det! :)

2012-01-17 @ 14:42:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0