7 månader ❤ 13,5 KG



Tiden går fort när man har roligt!!! Herre gud lill tjejen är redan 7 månader och hela 13,5 pannor tung. Happy är med mig på jobbet på dagarna och har varit sedan start. Jag tycker det är rätt bra för hon lär sig ligga och ta det lugnt  och vi utsätts för promenader och olika situationer på lunchen. De kan vara av olika slag allt ifrån en runda runt härliga Picke med lite kottlek på vägen - till stadspromenad. Min nya runda lite av favvo nu så här i nyhetens behag - här ifrån jobbet runt Ramnasjön.(ser detta som min egen valpkurs/unghundskurs) Ramnarundan är en runda på 4km ganska precis. Idag gick vi den också - jag utmanade lite och hade henne lös runt sjön. Så rädd som hon är för dom där flygfäna så håller hon sig fint till mig hela varvet runt sjön. Möjligtvis ett flyktbeteende om det är någon som skrämmer henne. Det kan det ju vara iform av läten eller plask i vattnet när fåglarna dyker i. Huvudet går som en propeller och hon är heeeelt slut efter den rundan i huvudet. Har även börjat jobba henne lös (kontakt) vid hundmöten - är ju ganska enkelt att bara slänga kopplet runt halsen och sen gå... så nu kör vi okopplade hundmöten när det passar sig. Jag har verkligen lovat mig själv att första året ska bli ett lugnt år så viktigt att hon får vara "valp" och unghund i hennes utveckling - stadga, vardagslydnad och lite av hjärngympa och nosarbete lägger vi fokus på. Vi ska lägga lite energi på avlämningar med - vi är på köksgolvsnivå och har även kommit ut och sitter jag på huk kommer hon och nästan vill trycka upp den i min mun. Bära "här" fick vi i läxa av Sofia med - något man kan ha nytta av längre fram att få henne hålla fast och tycka det är kul att bära nära mig. Vår tid kommer - jag kommer ha en hund som vill jobba jämt ändå och vara till lags vi ska ha många roliga år tillsammans - träna/tävla  både jakt bruks och lydnad och vill flickorna köra agility eller rally så får de gärna det. Vårt mål är att ha kul ihop - Happy life! Ensamträning är något jag försöker ha löpande - hon har varit själv både två och fyra timmar då och då - stänger in henne i hallen för att minimera uttrymmet för henne hon har vatten och något tuggben om hon vill. Förhoppningsvis ligger hon nog bara och sover.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0